Ramazan Orucu ve Mukabele
- YAZARLAR
- 6 Nisan 2022
Gerek ramazan orucuna dair gerekse asırlardır yaşatılan mukabele geleneği hakkında her ramazan bir takım sorular yöneltiliyor. Bunlardan bazıları şu şekilde:
Ramazanı karşılamak için oruç tutmanın hükmü nedir?
Ramazan ayını karşılama manasında bir oruç yoktur. Hatta ramazandan önce bir veya iki gün oruç tutmak mekruh görülmüştür. Peygamber Efendimiz (a.s.), şöyle buyurmuştur: “Ramazanı bir veya iki gün önce oruçla karşılamayın. Ancak bir kimse eğer Âdeti olduğu için bu günleri oruçla geçiriyorsa tutsun.”[1] Şaban ayında oruç tutmak ise sünnette mevcuttur.
Ramazan orucuna niyet nasıl yapılır? Her gün niyet gerekir mi?
Ramazan orucuna akşam güneşin batışından, ertesi gün, gündüzün yarısından öncesine kadar niyet edilebilir.[2] Oruca şu şekilde niyet edilebilir: “Niyet ettim Allah rızası için yarınki ramazan orucunu tutmaya.”
Cumhur-u ulema denilen fakihlerin çoğunluğuna göre ramazan orucunun her günü için ayrı ayrı niyet etmek şarttır. Çünkü her bir günün orucu kendi başına bir ibÂdettir, başka bir güne bağlı değildir. Dayandıkları delil, bir günün orucunu bozan şeyin diğer günlerin orucunu bozmamasıdır.[3]
HAYAT Mukabele Ve RamazanÂdet hâlindeki bir kadın, sadece dinleyerek mukabele yapabilir mi?
Âdetli kadın her ne kadar yüzüne Kur’ân-ı Kerîm’i okuyamasa da Kur’an dinlemesi caizdir. Çünkü Efendimiz (a.s.), “Âdetli kadın ve cünüp olan kimse Kur’an’dan hiçbir şey okuyamaz.”[4] buyurmuştur. Hz. Ali (r.a.) de “Resûlullah (s.a.v.)’i Kur’an okumaktan cünüplük hâli dışında hiçbir şey alıkoymazdı.”[5] demiştir. Peygamber Efendimiz (a.s.), bilhassa bayram günlerinde bayram namazına âdetli hanımların da katılmasını ister; okunan Kur’an, zikir, tespihat ve vaaz-u nasihatlerden nasiplenmelerini isterdi. Bu sebepledir ki, âdetli hanımlar Kur’an dinleyebilirler. Çünkü Kur’ân-ı Kerîm’i okumak sevap olduğu gibi dinlemek de sevaptır. Okunan Kur’an’ı dinleyerek hatim sevabına nail olmak da mümkündür. Dolayısıyla okunan mukabeleyi dinleyerek hatim yapmış olmaları caizdir.
Âdetli olduğu günlerde dinleyerek takip ettiği yerleri âdetten sonra tekrar okuması icap eder mi?
Dinleyerek hatim yapan âdetli kadınların, ki o da en fazla on cüz olabilir, bu şekilde yapmış oldukları hatimden, âdetli dönemde dinlediği yerleri yeniden okuması illa da gerekmez. Fakat okumaları elbette daha güzel olur.
Allah en iyisini bilir.
[1] Buhari, Savm, 5, 14; Müslim, Sıyam, 21; Ebu Davut, Savm, 7, 11; Tirmizi, Savm, 2, 4, 38.
[2] Kasani, Bedaiu’s Senaî, 2/85; İbnu’l Hümâm, Fethu’l Kadir, 2/43-50, 62.
[3] Prof. Dr. Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslam İlmihali, Shf. 434.
[4] Tirmizî, Tahâret, 98; İbn Mâce, Tahâret, 105.
[5] Ebû Dâvûd, Tahâret, 92; Nesâî, Tahâret, 175; İbn Mâce, Tahâret, 105; İbn Huzeyme, Sahîh, I, 104; Beyhakî, es-Sünenü’l-kübrâ, Tahâret, 98.